چرا شرکت کنیم؟

توسعه بازار:

از بین تمام ابزارهای بازاریابی، نمایشگاه‌ها بیشترین کارکرد را در توسعه بازار دارند. بسیاری از شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند تا محصولات خود را تبلیغ کنند. حضور در نمایشگاه‌ های داخلی و خارجی علاوه بر فروش محصولات و خدمات به توسعه روابط با مشتری، جستجو برای شرکا و کارکنان و مطرح شدن شرکت کمک می‌کند. نمایشگاه‌ها بازارهای آزمایشی محصولات جدید بوده و ازاین‌رو نیز به‌عنوان ابزار تحقیق درباره بازار عمل می‌کنند. حضور در نمایشگاه‌های خارجی نیز به افزایش آگاهی مردم از شرکت، تحلیل وضعیت بازار و به آماده‌سازی زمینه‌های فروش محصولات و خدمات کمک می‌کند. حضور در نمایشگاه برای شرکت‌های جدید به‌دلیل کسب آگاهی از رقبا، عملکرد و محصولات آن‌ها مهم است. حضور در نمایشگاه های خارجی مهم‌ترین عامل در مراحل اولیه‌ی ورود به بازار است.

نقش کلان اقتصادی:

نمایشگاه‌ها نه تنها به سود غرفه‌داران و بازدیدکنندگان است؛ بلکه بر رونق اقتصادی محلی در منطقه‌ برگزاری نمایشگاه اثرگذار است. به‌طور خاص، هتل و رستوران‌‌ها، شرکت‌های حمل‌ و نقل و هم‌چنین شرکت‌هایی که خدمات نمایشگاهی به سازمان و غرفه‌داران ارائه می‌دهند نیز در میان کسانی که هستند که از برگزاری نمایشگاه بهره می‌برند. اثرات اقتصادی در مراکز عمده نمایشگاه‌های بین‌المللی پنج تا هفت برابر گردش مالی برای خود سازمان‌دهنده است؛ درنتیجه، نمایشگاه‌ها تعداد زیادی مشاغل را در منطقه محلی به‌ویژه در شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم می‌کنند.

بازاریابی برای صادرات:

امروزه بازاریابی برای صادرات شاخه‌ای مهم از بازرگانی بین‌الملل است. شرکت‌ها از طریق نمایشگاه‌های بین‌المللی امکانات خود را به تولید کالاهایی اختصاص می دهند که نظر خریداران را هرچه بهتر تامین کند. چنین تولیدکنندگانی به‌جای تاکید روی کالایی خاص معمولا نوع خدمتی که آن کالا ارئه می‌دهد را مورد توجه قرار می‌دهند. شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی با درک دقیق تهدیدات، رقبا و فرصت‌های موجود و کسب ایده‌های جدید جهت ارضای نیازهای مصرف‌کنندگان کالاهای خود شانس خود را جهت صادرات هرچه بیشتر افزایش می‌دهند.

 

جذب مشتری

نمایشگاه مکانی برای شناخت بهتر مشتریان فعلی و احتمالی می‌باشد. یک فروشنده خوب به شرط آمادگی برای گوش دادن به مشتریان احتمالی می تواند ده فرصت جدید را در یک نمایشگاه بوجود آورد ملاقات با کسانی که امکان ملاقات در محیط خارج از نمایشگاه برای آن‌ها دشوار است در نمایشگاه فراهم می‌شود ازاین‌رو نمایشگاه فرصتی مناسب برای تحقق اهداف بازاریابی یا تثبیت موقعیت در بازار تثیت است. قرار دادن مشتری در مسیر چرخه فروش از دستاوردهای حضور در نمایشگاه است.

افزایش حجم مبادلات

از مهمترین اثرهای نمایشگاه افزایش حجم مبادلات بازرگانی می‌باشد. گاهی مواقع اگر یک نمایشگاه در محیطی کوچک برپا شود اثر آن تا ۱۵ سال دیگر هم ادامه می‌یابد و افرادی با هم آشنا می‌شوند که به‌طور مداوم با هم همکاری و مبادله کرده و تا سال‌ها این همکاری ادامه می‌یابد.

Avatar

 
 

انتقال فناوری

 
 

مهم‌ترین بخش انتقال تکنولوژی، جذب، بومی‌سازی و نوآوری است. فن‌آوری‌ها در توسعه، طراحی، تولید و به‌کارگیری محصولات، فرآیندها، سیستم‌ها و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث همکاری نزدیک بین مراکز تحقیقاتی و صنایع، توجه به فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه، در دسترس بودن بازار کافی، قابلیت و ظرفیت جذب کشور گیرنده تکنولوژی، حمایت موثر دولت و تمایل دهنده و گیرنده تکنولوژی است.